Academische basisschool
Utrecht - Amersfoort

Begeleiding en professionalisering van startende leerkrachten


SPIL: Samenwerkingsproject Inductie Leraren

De begeleiding en professionalisering van startende leerkrachten in het primair onderwijs en de aansluiting op het initiële PABO programma.

 

De werkgroep die zich met dit thema bezig houdt, werkt onder de naam SPIL (SamenwerkingsProject Inductie Leraren) en bestaat uit 11 leden; twee thema coördinatoren en daarnaast negen leden afkomstig uit het werkveld en de opleiding (PABO).

 

De doelstellingen voor thema 5 & 6 zijn:

 

1.In kaart brengen hoe de inductietrajecten in het basisonderwijs nu vorm krijgen en op welke scholen en

2.Dit vergelijken met hetgeen bekend is over effectieve inductietrajecten.

3.Expliciteren welke rol de opleiding kan hebben in het inductietraject en vormgeven van passende trajecten.

4.Aansluiten bij de (landelijke) ontwikkelingen in het VO omtrent inductie.

5.Verbinden van opleiding en scholen met het Kenniscentrum Educatie van Hogeschool Utrecht.

6.Uitwisseling en samenwerking tussen opleiding en scholen in hetgeen zij beogen met hun studenten en beginnende leerkrachten.

7.Opleidingsprofielen omzetten in nascholingsaanbod post-HBO.

 

In het afgelopen schooljaar (2014-2015) heeft de werkgroep SPIL zich vooral gericht op het inventariseren van activiteiten op het gebied van begeleiding en professionalisering van startende leerkrachten in het basisonderwijs. De inventarisatie beschrijft de situatie bij de besturen en scholen van SPO-U (Stichting Primair Onderwijs Utrecht), Stichting ROBIJN (Regionaal Openbaar Basisonderwijs IJsselstein en Nieuwegein), KSU (Katholieke Scholenstichting Utrecht), ’t Sticht (Stichting voor katholiek en algemeen bijzonder primair onderwijs) en HU-PABO Instituut Theo Thijssen.

© 2008 Academische basisschool Amersfoort Utrecht