Academische basisschool
Utrecht - Amersfoort

Masterclass Versterking Samenwerking

HU pabo ITT organiseert elk jaar twee Masterclasses om het ‘samen opleiden’ te bevorderen. Deze keer was het de beurt  aan de deelnemers van de Versterking Samenwerking Opleiding en Scholen.  Het doel was om  met elkaar de opbrengsten tot nu toe te delen. Elkaar informeren, informatie uitwisselen, om de betrokkenheid te vergroten en daardoor weer volgende stappen te kunnen zetten. Als inleidende spreker was Laurens Vreekamp uitgenodigd.  ‘Hoe breng  je je onderwerp het beste onder de aandacht van anderen?’ En met welke werkvorm onthoud je nu het meeste?  Hij zette ons actief aan het werk om aan den lijve te ervaren welke 5 principes effectief zijn om informatie succesvol te verspreiden en te onthouden.

Daarna zijn de aanwezigen in drie groepen uiteengegaan en hebben informatie gekregen en feedback gegeven over drie thema’s die uitgewerkt worden binnen de versterking samenwerking:
- Doelgericht werken aan opbrengsten kan! door Jeannette Kunst en Morra Koudijs
- Inductieprotocol door Karin Wessel en Gerard Dercksen
- Effectieve feedback  door Mirjam Snel en Henk van den Hurk

Onder de foto's enkele reacties van deelnemers:

  • IMG_20161102_150349
  • IMG_7387
  • IMG_7389
  • IMG_7390
  • IMG_7392
  • IMG_7396
  • IMG_7400
  • IMG_7401
  • IMG_7402
  • IMG_7403
  • IMG_7404
  • IMG_7405
  • IMG_7407
  • IMG_7409
  • IMG_7410
  • IMG_7411
  • IMG_7413
  • IMG_7416
  • IMG_7417

De inleidende spreker vond ik erg goed; niet alles is nieuw, maar het frist het geheugen weer even op. En de tips kun je in allerlei situaties toepassen!


Ik merk dat het onderzoek te weinig de scholen in komt. De inhoudelijke informatie, bijvoorbeeld over lezen, dringt niet overal door. Eigenlijk zouden we een database moeten opzetten, waarin we informatie kunnen vinden.


Tijdens onze bijeenkomst werd er vooral veel feedback gevraagd van de deelnemers, op het onderzoek van de themagroep. Ik heb er zelf niet veel kunnen halen, maar moest vooral meedenken.


Bij het onderwerp ‘inductie’ hebben we het er over gehad dat er eigenlijk geen inductieprogramma is voor startende docenten op de Pabo. We zijn heel druk met startende leerkrachten in het basisonderwijs, maar voor startende docenten is dit ook nodig.


Ik had een andere verwachting; meestal wordt er iemand uitgenodigd die expert is op een bepaald gebied. Dat miste ik wel nu.


Ik vind het mooie aan deze masterclass dat het gedeeld wordt: iedereen doet iets en draagt een steentje bij. Sommige dingen zijn nieuw, sommige dingen weet ik al, maar het is goed om het opnieuw te horen in een andere vorm.

 

 

© 2008 Academische basisschool Amersfoort Utrecht