Academische basisschool
Utrecht - Amersfoort

Column schrijven, hoe doe je dat?

’s Ochtends vroeg stap ik in de auto richting Utrecht voor een bijeenkomst met studenten en schoolleider van de Ariënsschool. Onderwerp: Het schrijven van een column voor de website van de academische basisschool. Enigszins nerveus of ik wel op tijd kom, maar ook nieuwsgierig naar de afloop van de bijeenkomst, rijd ik naar de school. Ik ben benieuwd of ik straks inderdaad naar huis ga met enkele nieuwe columns.

Op de school ontmoet ik een heerlijk jonge frisse directeur, die me in haar ruime kantoor ontvangt met een kop koffie. Al snel sluiten twee studenten zich bij ons aan: Welmoed en Tim. Na een korte intro over de opzet van de website, vraag ik ze om ieder een column uit een meegebracht tijdschrift te lezen. Tim ontdekt in de tekst van Daphne Deckers dat de titel: pakkend is, dat er een duidelijke opbouw zit in de tekst en dat de persoonlijke ervaringen talrijk zijn. “In deze ervaringen verplaats je je als lezer”. Welmoed heeft een tekst van Paul Witteman gelezen over: wat aan het einde bleek, de dood van Jan Wolkers. “Door de titel was ik totaal niet gegrepen, de tekst ging over zijn ervaringen met het overlijden van zijn zieke broer. Aan het einde maakte hij de link met Jan Wolkers maakte”. Teksten zijn dus ook tijdgebonden: was de conclusie. Alices tekst van Youp van ’t Hek heeft geen titel maar een sprekende foto. Deze tekst heeft duidelijke zijn eigen stijl: korte krachtige zinnen en actieve taal. “Zijn verteltrant is amusant en intrigerend. De boodschap is luchtig.” Samen leveren de studenten en de directeur dé ingrediënten voor een aantrekkelijke tekst.

Nu verschuiven we de aandacht naar de doelgroep van de column en de opbouw. Belangrijk is om te schrijven vanuit je eigen rol. Tim wil het liefst schrijven voor de aankomende academische student en hen een inkijkje geven in zijn ‘aantrekkelijke’ werkzaamheden binnen de academische school. We komen overeen dat de volgorde van het schrijfproces is:
1 Kies een pakkende titel: het onderwerp van de tekst.
2 Inleiding (spin van maken),
3 Einde/clou (spin van maken)
4 Body (spin van maken).

Alle drie kiezen ze direct een titel over een gebeurtenis/ervaring van onlangs. Na het maken van de verschillende spinnen en de uitwisseling daarvan, geef ik de opdracht om intuïtief te gaan schrijven, en niet direct te kritisch te zijn. Dat is vaak de dood in de pot. “Typ de woorden en zinnen die bij je boven komen, kijk daarna naar het geheel, taalgebruik, zinsbouw en opbouw. Laat het desnoods nog iemand anders lezen” is mijn advies. We gaat uit elkaar en zoeken elk een eigen pc.

Ik krijg de vraag of ik ook een column wil schrijven over mijn ervaring met de bijeenkomst van vandaag. Ik vul daarmee de rest van de tijd, dat is nog mooi 1½ uur.

 

Rosa Hessing, inhoudelijk webmaster en werkzaam bij KPC Groep, november 2007

De projectleider aan het woord

De projectleider aan het woord

Willy van Dijk, projectleider van de academische basisschool, vertelt regelmatig over haar ervaringen.

Eerste fase van het project

De gewenfase is achter de rug

Op reis naar de VS

Terugblik op 2 jaar dieptepilot

Nieuwe onderzoeken, bijgestelde opzet

De projectleider aan het woord

Lector aan het woord

Lector aan het woord

Lectoren Ton Bruining en Marja van den Eijnden over hun ervaringen.

“Het huis is gebouwd, we hebben de sleutel, en nu gaan we er in wonen!”


Winfried Roelofs over zijn ervaringen.

Een terugblik op anderhalf jaar dieptepilot

De projectleider aan het woord

Columns

Columns

Rosa Hessing geeft tips.
Column schrijven, hoe doe je dat?

De projectleider aan het woord

© 2008 Academische basisschool Amersfoort Utrecht